Kaamosajan selviytymisopas

Olemme totisesti laskeutuneet kaamokseen. Aamulla uni maittaisi normaalia pidempään, töihin mennessä ja sieltä kotiin lähtiessä on pimeää ja päivälläkin harmaata. Kaikki on harmaata! Mielikin muuttuu helposti harmaaksi ja kaamosväsymys valtaa sekä ajatukset että koko kehon.

Olen juuri se tyyppi, joka väsyy lokakuun lopulla ja herää uudelleen talvihorroksestaan tammikuun lopulla - viimeistään helmikuun pakkashangilla. Aikaisemmin olen kokenut rankkojakin kaamosmasennuksen oireita. Tällöin mikään ei ole maittanut, paitsi uni ja rasvainen mättöruoka. Mieli on ollut maassa ja aika on mennyt työn ja kodin väliä raahautuen.

Päätin, että tuo kaamoshorros ei nujerra elämäniloani enää koskaan. Listasin myös sinun avuksesi joukkion asioita, joista olen itse löytänyt apua kaamoskamppailuuni.  <3

Valon määrä

Vaikka taivas ja maa ovat harmaat, lisää tietoisesti valoa ympärillesi. Elämme onneksi aikaa, toisin kuin isoisoisovanhempamme, jolloin jokaiseen kotiin saamme valoa kytkemällä lampun sähkövirtaan. Itse aion virittää jo nyt myös kaamosvalot (joku muu saattaa puhua jouluvaloista) tuomaan lisävaloa ja tunnelmaa kotiimme!

Kirkasvalolampun äärellä aamiaisen syöminen on tutkitusti tehokasta. Aamun ensihetkinä kirkkaassa valossa ajan viettäminen antaa päivälle ihanan alun. Valo virkistää, kunhan pääset ensin sängystä raahauduttua sen ääreen (hehe).

Jos sinulla on mahdollisuus nukkua edes jonain päivänä niin, että luonnonvalo herättää sinut, tee se! Tee kalenteriisi tilaa myös sille, että ulkoilet vaikka kesken työpäivän puolen tunnin ajan sellaisena päivänä, kun aurinko pilkistää harmauteemme. Pienikin valo auttaa taas jaksamaan!

Värien määrä

Lisää värien määrää ympärilläsi! Värit virkistävät ja tuovat eloa harmauteen. Ja vaikka olo olisikin hieman nuutunut, tuovat värit iloa ja virkeyttä oloosi kohottaen mielialaa! Kokeile kirkasta huulipunaa ja kirkkaankeltaista kaulaliinaa.

Rakastan mustia vaatteita, mutta talvisin lisään tietoisesti pukeutumiseeni ja ainakin niihin huuliin väriä. Pienillä asioilla voi olla suuri merkitys. Huulipunakikka toimii muuten myös myöhään venyneen illan jälkeisenä aamuna, kun haluaa freesata nopeasti oloaan (ainakin muiden silmissä). Tämä neuvoni on ilmainen ja toimii aina! 

Ruoka

Kaamosaikaan mieli halajaa rasvaisten pastojen, pizzojen ja mättöruoan äärelle. Älä sorru niihin (ainakaan joka päivä)! Ne tekevät olosi entistä nuutuneemmaksi!

Tuo värit myös lautasellesi. Lisää erilaisten kasvisten määrää. Leikittele erilaisilla kokeiluilla. Tee lämmittäviä keittoja, uunijuureksia, patoja ja terveellisiä salaatteja ja energiaa kohottavia aterioita. Muista myös vitamiinit!

Jos itse haluan pastaa, teen gluteenittomasta spagetista itselleni aterian. Se ei tee ähkyä oloa ja nuuduta entisestään. Ja on ihan yhtä hyvää!

Tekeminen

Vaikka kaamoskuukaudet ovat usein myös työpaikoilla kiireistä aikaa, varaa aikaa fyysiselle tekemiselle vapaa-aikanasi. Kun lähdetä suoraa töistä jumppatunnille, tulee se hoidettua ja olo virkistyy. Muista liikunta, vaikka kroppa olisikin väsynyt.

Jos ajatus juoksulenkistä tuntuu ylivoimaiselta, lähde kävelylle. Muista myös hyvä ryhti - se herättää kropan hetkessä! Kokeile vaikka!

Tekeminen voi olla myös viikonloppuvirkistys kylpylässä tai Tallinnanristeily. Muista suoda itsellesi pienetkin hemmotteluhetket ja elämykset! Kokeile vaikka jotain uutta harrastusta!

Hyggeily

Nyt on se vuodenaika, kun saat polttaa kynttilöitä, käpertyä sohvan nurkkaan viltin alle katsomaan lempisarjaasi (ehkä jo sadatta kertaa), lukea kirjoja ja nukkua paljon. Anna itsellesi lupa nauttia tästä kaikesta! Varaa kalenteriisi myös hyggeilyhetkiä ja anna itsellesi todella lupa nauttia niistä!

Rutiinit

Tee viikkosuunnitelma ja päiväsuunnitelma ja elä niiden mukaisesti. Rutiinit helpottavat elämää ja sovitut asiat tuovat rytmiä silloin, kun olo on nuutunut. Älä kuitenkaan suorita kalenteriasi vaan tee se hyvällä fiiliksellä. Näin väsymys ei pääse yllättämään suorittamisesta!

Varaa myös paljon aikaa levolle, koska kroppasi vaatii sitä tässä talvihorroksen ajassa! Mene nukkumaan aikaisemmin ja herää myöhemmin. Jos et muuten muista, laita puhelimeesi hälytys, joka muistuttaa sinua unen tärkeydestä!

Varaa kalenteriisi paljon kivoja juttuja. Kun sovit ystävän kanssa uintitreffit, on todennäköisempää, että todella menette uimaan, kuin että jäisit sohvalle makaamaan (miten itselläni ainakin muuten kävisi helposti) vilttien alle. Ja liikunnan jälkeen kroppasi kiittää.

Se menee kyllä ohi

Muista, että kaamosaika on vain osan aikaa vuodesta. Väsymys on ohimenevä hetki ja kertoo tarpeestamme levätä. Vaikka mieli olisi maassa, usein kaamosajan väsymyksestä tai kaamosmasennuksesta kärsivät saavat lohtua tästä ajatuksesta, että se menee pian ohi.

Ajatuksen voima

Tiesitkö, että suurin osa ajatuksistamme on kysymysmuodossa. Opin tämän juuri. Se oli mielestäni mahtava tieto, koska nyt pystyn muotoilemaan kysymyksiä uudella tavalla. 

Usein kaamosaamuisin ensimmäinen ajatukseni on joko nyt pitää nousta? Mitä jos kysyisinkin mitähän ihanaa tänään tapahtuu? tai miten teen päivästä parhaan mahdollisen? Tämä vaatii treeniä, mutta on varmasti sen arvoista!

Meditointi ja mielikuvamatkat

Meissä on kaikissa oma sisäinen valomme, jonka avulla pystymme valaisemaan polkuamme synkkienkin aikojen läpi. Meditoimalla pystymme vaikuttamaan tämän valon kirkkauteen. Lisäämällä valon määrää itsessämme, harmaus haihtuu näkökentästämme. Tai ainakaan se ei häiritse niin paljon.

Sisäistä valoasi voit harjoittaa mm. tämän harjoituksen avulla:

Oman valon ja voiman keskus sijaitsee palleamme kohdalla. Voit tehdä harjoitteen, jossa kuvittelet tuohon kohtaan kehoasi valopallon. Anna tuon valon laajeta jokaisella hengitykselläsi niin, että se hiljalleen täyttää koko kehon ja ympäristösi. Harjoituksen ei tarvitse olla pitkä, muutama minuutti riittää. Toista harjoitus päivittäin ja lisää valoa itsessäsi. Huomaa muutos.

Meditoidessa voi tehdä myös mielikuvamatkoja kesämaisemiin tai minne haluaa. Palasin juuri Madridista, jonka aurinkoisiin päiviin ja muistoihin palaan päivittäin. Ne tuovat hymyn huulilleni ja lisäävät tuota sisäistä valoani!

Mielikuvamatkoille pääset myös kirjojen avulla. Itse suosittelen äänikirjoja esim. ruoanlaiton oheen, jolloin pääset kuuntelemaan tarinaa samalla kun teet värikästä ruokaa. Yltäkylläisen ihanaa, sanoisin!

Kaamosajan energiahoidoissa usein asiakkaani nukahtavat joko hoitopedille tai hoidon jälkeen helpommin illalla, koska kroppa tarvitsee lepoa. He vaipuvat usein syvään uneen, josta herättyään ovat erittäin virkeitä.

Hyväksy kaamos ja nauti siitä

Nyt on aika levon. Anna kropallesi ja mielellesi aikaa levätä. Hyväksy se, että tämä vuodenaika on myös lepoa varten. Enne kuin lumi valaisee maata (etelässä sitä saadaan ehkä odottaa), valaistaan elämäämme pienillä teoilla, ajatuksilla ja kynttilöin. Itsemme käpertyen löydämme myös usein uusia haaveita ja tavoitteita. Mikä sen ihanampaa!


Miten sinä aiot nauttia kaamoksestasi?

<3 Aija