Hengitä!

Välillä tulee hetkiä, jolloin stressi, yli-/alavireys tai tunteet ottavat vallan toiminnastamme. Tunnistat varmasti sen tunteen, kun sinun tulisi saada joukko asioita hoidetuksi, mutta jokin edellä mainituista tai jokin muu tekijä on häiriöksi keskittymiselle.

Koin tämän viikon alussa, etten saa mistään asioista otetta. Kehoni ja mieleni oli ylivireystilassa. Näin saattaa käydä, jos on tapahtunut paljon. Menin viikonloppuna naimisiin (ehkä selittää tämän). Onni, juhlahumu ja ilo pursusivat niin ylitsevuotavina koko energiassani, etten pystynytkään pysähtymään arkeen.

Tilanne tuli tasata. Leijuminenhan olisi toki ihanaa, mutta ei ikuisesti. Tasaisempi olotila mahdollisti muiden ihanien juttujen tekemisen ja toteutumisen. Sitäpaitsi, henkinen krapula pidempiaikaisesta leimuisesta olisi ollut melkoinen.

Pysähdys

Päätin pysäyttää hetkeksi kaiken. Tein hengitysharjoituksen ja tilanne hieman tasaantui. Teen usein hengitysharjoituksia keskittymisen parantamiseksi. Suosittelen lämpimästi!

Ylivireyteni oli kuitenkin niin kovilla kierroksilla, että turvauduin rakkaaseen ystävääni eli reikiin. Pysähdyn päivittäin reikin äärelle ja teen itselleni pienen hoidon. Nyt päätin kuitenkin mennä hemmoteltavaksi. Muiden kosketuksen alla pysähtyminen on aina helpompaa.

Tee ympäristöstäsi rauhoittava. Erilaiset tuoksut, äänet ja värit auttavat sinua rentoutumaan. Oma suosikkini on laventeli, jonka tuoksu ja jo tämän kuvan ihastelu saa minut rauhoittumaan.
Tee ympäristöstäsi rauhoittava. Erilaiset tuoksut, äänet ja värit auttavat sinua rentoutumaan. Oma suosikkini on laventeli, jonka tuoksu ja jo tämän kuvan ihastelu saa minut rauhoittumaan.

Sain ajan samalle päivälle. Parin tunnin päästä olinkin jo jättänyt ylivireyteni hoitopöydälle. Olin tullut takaisin tähän hetkeen hoidon avulla. Palasin kotiin tyynenä, rauhoittuneena ja hieman pöppyrässä (näin usein käy hetkeksi hoidon jälkeen).

Huomasin, että jo parin tunnin päästä olin järjestänyt mielessäni kaikki tehtävät asiat järjestykseen ja samalla nauttinut suunnittelutyöstä. Kirjoitin tehtävät ylös. Lisäsin myös päiväkohtaisiin tehtävälistoihin sanan "hengitä" ja kohdan "yllättävä tekijä/asia".

Hengittäminen auttaa keskittymään ja palautumaan tähän hetkeen. Yllättäviä tekijöitä tulee aina, oli aikataulu sitten kuinka hienosti laadittu. Oloni helpottui heti, kun sain järjestyksen toimintaani sekä mieleni tähän hetkeen.

Sulje silmäsi ja hengitä aina, kun tunnet et tunne olevasi tässä hetkessä. Kun palaat tähän hetkeen, keskittymiskykysi paranee huomattavasti. Kokeile!
Sulje silmäsi ja hengitä aina, kun tunnet et tunne olevasi tässä hetkessä. Kun palaat tähän hetkeen, keskittymiskykysi paranee huomattavasti. Kokeile!

Hengitä!

Jos olosi on siis virittynyt tai et saa asioista kiinni, hengitä! Hengitys palauttaa sinut takaisin tähän hetkeen, tehtävän asian äärelle. Sukelluskurssillakin sanottiin, että jos et muistaisi mitään muuta, muista aina hengittää. Niin yksinkertaista!

Tässä sinulle helppo hengitysharjoitus tähän hetkeen palautumisen avuksi. Käytän tätä harjoitusta aina, kun olen ylivirittyneessä tilassa, sählään, tunteet ottavat vallan minusta tai huomaan stressin nousevan niskaan huohottamaan.

  • Sulje silmät.

  • Hengitä kolme kertaa syvään sisään ja kolme kertaa syvään ulos. Kun hengität sisään, mieti kuinka rauha ja tyyneys laskeutuvat sinuun. Kun hengität ulos, mieti kuinka stressi (tai muu olo) valuu pois ilmavirran mukana sinusta. Yksinkertaisimmilaan voit toistaa mielessäsi hengitysten yhteydessä: Rauha sisään, stressi ulos.

  • Kolmen syvän hengityksen jälkeen anna hengityksen kulkea kehossasi omalla rytmillään. Keskity kuitenkin hengitykseen.

  • Huomaa, kuinka rauhoitut. 

  • Avaa silmäsi. Hymyile.

  • Jatka tässä hetkessä hommia.

Ihania hengittelyitä sinulle!

<3 Aija