MINÄ - TÄSSÄ JA NYT

Kesän jälkeen sormeni syyhyävät päästä kirjoittamaan. Silti syksyn ensimmäinen blogitekstini on antanut odottaa itseään ja inspiraatiota. Päästäkseni kirjoittamisen flowtilaan, tarvitsen aikaa ja tilaa ajatusten väliin. Tyhjyys, mitään tekemättömyys ja tähän hetkeen antautuminen, oleminen, auttavat saattamaan sanat järjestykseen ja kirjoituksen valmiiksi.

Tarvitaan läsnäoloa, täyttä keskittymistä ja rento olo. Sen olen oppinut, että puskemalla saa toki aikaan asioita, mutta rennolla mielellä ja läsnäollessa saa aikaan hyviä asioita. Siksi kirjoitankin syksyn ensimmäisen tekstini läsnäolosta ja siitä mikä sitä häiritsee. Siinä on avain hyvään oloon.

Ihanaa, että luet tätä! Tämä teksti on kirjoitettu rakkaudella juuri sulle! Aihe on äärimmäisen mielenkiintoinen ja valtavan laaja yksinkertaisuudessaan. <3


Hyvä olo läsnäolosta

Usein lomalla löydämme helposti rentouden olemiseen. Keksimme uusia ideoita, lähdemme toteuttamaan hassujakin juttuja, heittäydymme ikäänkuin leikkiin ja tähän hetkeen. Olomme on kevyt ja rento. Samoin mielemme. Tämä rentous on helppoa. Se ei vaadi mitään. Sen kautta pystymme kuitenkin näkemään elämän kauneuden paremmin ja löytämään vaivattomuuden tunteen. Ihana, vapaa olo!

Läsnäoloa saatetaan kutsua myös valaistumiseksi. Kuulostaa juhlavalle, mutta on saavutettavissasi. Täysin läsnäololle antautunut ihminen on täysin omassa energiassaan, läsnä tässä hetkessä, koska tietää, ettei menneellä tai tulevalla ole merkitystä tässä hetkessä. On vain tämä hetki. Muista tämä lukiessasi eteenpäin. On vain tämä hetki. Siinä on kaikki. Et tarvitse mennyttä ja tulevaa. Vain tämän hetken.


Ego

Löytääksesi tavan olla läsnä, tulee ymmärtää, että emme ole yhtä ajatustemme kanssa. Sillä ajatukset ovat ne, jotka usein estävät meitä toteuttamasta itseämme. Ne ovat meissä, mutta ne eivät määritä sitä mitä olemme. Me kuitenkin voimme määrittää sen, miten ajatuksiimme suhtaudumme. Voimme joko antautua niille tai niiden tarkkailijaksi.

Kutsukaamme egoksi sitä tekijää, joka syöttää mieleemme ajatuksia. Egoa voi ruokkia tai sen jutuista voi olla piittaamatta. Tässä mielestäni avain läsnäoloon lyhykäisyydessään. Kun ego ei huuda korvaan, on rauhallinen ja tyyni olo.

Egon vallassa oleva mieli on siis se, joka rakastaa ihastelua, kehuja mutta myös draamaa ja negatiivisuutta. Ja sitä negatiivisuutta se todella rakastaakin. Kun mielemme ei ole kiinnittynyt egoon, todellinen minä pääsee nauttimaan elämästä. Tämä on juuri se helppo olotila, jossa kaikki on mahdollista ja todella tuntuu myös siltä.

Ego on se, joka usein stoppaa kaikki hyvältä vaikuttavat toimintamme ja synnyttää epävarmuutta. Ego on kerännyt elämämme aikana kaikki kokemukset, epäilykset, pettymykset ja erehdykset itselleen. Se heittää meitä näillä muistin tikareilla, häiriten läsnäoloa. Usein nämä tikarit ovat niin teräviä, että päätämme jopa luovuttaa kokonaan etenemisestä tai suunnitelmasta ennen kuin sen olemme edes aloittaneet.

Olen (Huom! Ego minussa puhuu "minusta", mutta tarkoittaa itseään.) ollut tikarien mestari. Olenhan teroittanut niitä koko elämäni. Ne ovat niin teräviä, että ne pääsevät läpi ohuimmastakin kauniista ajatuksesta saattaen rikkoa sen täysin - kuin saippuakuplan. Puhkaistuaan yhden ihanan kuplan, ego nauttii menestyksestään ja jatkaa tikarien teroitusta valmiina uusiin hyökkäyksiin.

Kun altistumme egon tikareille, syntyy draamaa, syntyy negatiivisten ajatusten tai nautinnon janoamisen kierre. Syntyy murehtimista ja ennalta huolehtimista. Syntyy pään sisäisiä keskusteluja siitä, mitä joku ehkä mahdollisesti tulee sanomaan ja mitä minä puolestani ehkä mahdollisesti siihen sitten vastaan. Tunnistat varmaan, mistä puhun. Syntyy hälinää päähän.

Kuvittele nyt, miltä tuntuisi kun tikari ei puhkaisikaan kaunista saippuakuplaa. Miltä tuntuisi se, että vaikka tikareita lentäisi kaaressa saippuakuplamerta kohti, yksiksään kupla ei puhkeaisi? Sellainen on todellisen, egosta vapaan, mielesi voima. Voit oppia näkemään tikarit ja antaa niiden olla. Ajan kanssa ne vähenevät. Ne eivät luultavasti koskaan poistu täysin. Ne kuitenkin vähenevät tikari kerrallaan, kun opit antautumaan tähän hetkeen ja löydät egosi alta todellisen minän.

Antautumalla läsnäololle, sille mitä on nyt, pystyt estämään tikarihyökkäysten aiheuttamat joukkotuhot. Antautumalla tähän hetkeen, opit hiljalleen kuulemaan oman sisäisen todellisuutesi äänen. On vain tämä hetki, ei mennyttä tai tulevaa.


Asetu egosi tarkkailijaksi.
Asetu egosi tarkkailijaksi.


Minuus

Avaan tarkemmin vielä minäkäsitystä. Minuus yhdistetään ajatuksissamme usein egon luomaan minuuteen. Se on täynnä määritelmiä, kuten millainen työntekijä, ystävä tai jumppaaja olet. Tarkastellessasi tätä ajatusta, ehkä huomaat, että egosi on siis luonut menneen pohjalta minäkuvasi. Nämä määritelmät estävät meitä usein etenemästä omia haaveitamme kohti, sillä "en ole sellainen tyyppi" tai "koska olen tällainen tyyppi".

Nämä määritelmät estävät usein nauttimasta tästä hetkestä, sillä saatamme kokea huonoa omaatuntoa vaikka menneisyyden tapahtumista johtuen tai vaikka siitä, että "pitäisi" nyt murehtia mahdollisesti tapahtuvia asioita. Et todellisuudessa ole "minkäänlainen tyyppi". Olet sielu, jolla on oma tahto, jota ego koettelee tikareillaan.

Ego siis toimii usein tuhoten tätä hetkeä ja läsnäoloa. Se syöttää ajatuksiisi jatkuvasti murheita tulevasta ja herättää epäilyksiä. Se käy jo valmiiksi tulevia keskusteluja pääsi sisällä. Jos jokin harmittaa sinua, voit olla varma, että egosi nostaa kierroksia ja harmistuksesi aihe onkin sekunneissa valtava eikä ajatuksesi pyöri pitkään aikaan kuin tuon harmituksen ympärillä. STOP!

Jos siis ego on todellisesta sinusta erillinen kiusanhenki, miksi kuunnella sitä? Jos joku ihminen tai hänen sanomisensa pännii, saatat kohauttaa harteitasi tai poistua paikalta. Mikset tee siis näin myös egon syöttämille ajatuksille! Siirtämällä ne syrjään, siirryt tarkkailijaksi. Tarkkailemalla egosi mesoamista, huomaat, että sillä ei ole sinuun valtaa. Olet vapaa. Olet tässä hetkessä. Olet todellinen sinä. Olet läsnä.

Et siis ole yhtä kuin ajatuksesi! Olet jotain suurempaa. Tämän oivallettua, pystyt harjoittelemaan sanomaan piut paut egosi huuteluille. Harjoittelemalla läsnäoloa, opit tunnistamaan egon temput. Huomaat, että et ole enää egosi vallassa, sillä valta-asetelmaa ei ole. Valta-asema olikin vain egon luoma harha. Tämä ei käy ihan helposti, mutta mitä enemmän harjoittelet, sitä enemmän huomaat, kuinka helppoa on hengittää ja nauttia elämästä - tässä hetkestä olosta eli läsnäolosta.

Siirtyminen tarkkailijaksi

Kun siirryt egon tarkkailijaksi, löydät vapauden. Tämän vapauden löytäminen ja opettelu on varmasti elinikäinen oppimiskokemus. Läsnäolosta käsin asiat ovat helppoja, eläminen on helppoa. Saadessasi pienenkin maistiaisen, tämän oivalluksen edes sekunniksi, ymmärrät mistä puhun.

En ole läsnäolon mestari, opettelen sitä itsekin jatkuvasti. Huomioimalla egon syöttämät ajatukset, olet jo pitkällä. Harjoittele siis huomioimaan ajatuksiasi - sitä miten suhtaudut niihin.


Kirjallisuutta

Jaoin juuri kanssanne kirjoituksenI egosta, ajattelusta ja läsnäolosta. Se ei ole kaikenkattava kuvaus aiheesta, se on vasta pintaraapaisu. Vaikka lopputulos (läsnäolo) on yksinkertainen, samoin siihen pääsy, liittyy aiheeseen valtavasti sen ympäröiviä vaikutustekijöitä. Olen lukenut aiheesta vuosien ajan useita kirjoja ja ymmärtänyt pala palalta siitä enemmän. Yksi oivallus johtaa toiseen ja sitä kautta oppiminen vie minua eteenpäin ihmisenä - todellisena minänä. Minänä, jolla on tarkoitus ja hyvä olo tässä ja nyt.

Eckhart Tollen Uusi maa -kirja avaa egon käytöstä ja sitä miten egon toiminta ilmenee maailmassamme. Kirja on äärimmäisen mielenkiintoinen ja avaa jokaisella lukukerralla uusia oivalluksia ja uusia ymmärryksiä. Tämä klassikkoteos kannattaa lukea ja palata siihen aina uudelleen!

Saman herran kirjoittama Läsnäolon voima -kirja on niinikään mestariteos, bestseller, joka pureutuu nimenomaa läsnäoloon ja sen opetteluun. Nämä molemmat kirjat kannattaa jokaisen lukea. Läsnäolon voima löytyy myös kuunneltavana versiona äänikirjapalveluista.


Pieni harjoitus tässä hetkessä olemiseen ja egosta vapautumiseen

  • Istu hyvään asentoon ja sulje silmäsi.
  • Hengitä syvään ja rentouta mielesi ja kehosi.
  • Siirry ajatustesi tarkkailijaksi. Keskity hengitykseen. Ajatukset saavat tulla ja mennä.
  • Kuvittele itsesi istumaan hyvän kahvikupin äärellä tien varressa olevan ihanan kahvilan terassilla. Tunne hyvä olo kehossasi. Nauti olostasi. Edessäsi kulkevalla tiellä menee busseja autoja, ohi kävelee ihmisiä. Et kiinnitä niihin huomiota. Keskityt vain kahviisi ja hyvään oloosi.
  • Tuo itsesi takaisin tähän hetkeen, istumaan omalle tuolillesi. Suhtaudu nyt ajatuksiisi kuin edellisen ajatusleikin ohikävelijöihin ja busseihin. Ne elävät omaa elämäänsä, mutta tässä hetkessä on vain sinä ja hyvä olosi.

Toista tämä harjoitus ja opi tuntemaan oman todellisen mielesi voima - läsnäolon taika.


Ihanaa läsnäoloa tähän hetkeen!


<3 Aija