KESKITY!

Onko sinun hankalaa keskittyä? Tämä teksti on sinulle, joka haluaa saada enemmän aikaan ja keskittyä toteuttamaan asioita. Tiedän, välillä se on tuskallisen haastavaa.

Uudenvuoden päivänä keskustelin tulevasta vuodesta ystäväni kanssa, joka toivoi löytävänsä paremman keskittymiskyvyn tänä vuonna. Kiitos inspiraatiosta aiheeseen tarttumiseen! Nyt keskitytään!

Testaa keskittymiskykysi

Hyvä keino testata omaa keskittymiskykyään on lukea kirjaa. Kuinka kauan pystyt lukemaan ennen kuin ajatukset harhailevat tai alat selata somea puhelimestasi?

Tämä testi tuli vastaan uusimmassa Voi Hyvin -lehdessä. Se iski minulle silmää ja testasin metodia heti. Keskittymiskykyni oli lyhyt, mutta pidempi mitä luulin. Kehityssuunta on siis hyvä. Olen lähtenyt etsimään ja kokeilemaan testin innoittamana keskittymisharjoituksia ja tapoja tehdä asioita toisin. Tässä tekstissä näitä keinoja myö sinulle avuksi paremman keskittymiskyvyn metsästämiseen!

Uskoisin, että varsinkin meillä milleniaaleiksi kutsutuilla on todellinen haaste pystyä lukemaan kirjaa niin, ettemme samalla hapuilisi puhelinta tai aivomme pyrkisi keksimään muuta ajateltavaa. Kirjat ovatkin siis erinomainen keskittymisharjoitus meille!

Mandalan piirtäminen, värittämine ja katsominen on erittäin rauhaisa kokemus, joka vahvistaa keskittymiskykyä.
Mandalan piirtäminen, värittämine ja katsominen on erittäin rauhaisa kokemus, joka vahvistaa keskittymiskykyä.

25min sääntö

Erinomainen keino saada tehtyä asioita on ns. munakellosääntö. Tästä lehdet ovat kirjoittaneet viimeaikoina paljon. Olen testannut keinoa ja todennut sen sopivan mahtavasti minulle! Erityisesti menetelmä soveltuu asiantuntijatyöhön, jossa istutaan koneen ääressä kirjoittaen paljon.

Miten tämä toimii? Päätä keskittyä yhteen työtehtävään ja sen hoitamiseen 25 minuutiksi. Aika ei tunnu pitkältä, mutta siinä saa paljon aikaan. Laita 25 minuutin kuluttua hälytys muistuttamaan paussista. Pidä pieni paussi. Venyttele, juo vettä ja nouse työn ääreltä hetkeksi. Palaa sitten jälleen työn ääreen 25 minuutiksi. Toista.

Tämä on erinomainen keino. Aivot saavat pienen levähdystauon ja keskittymiskyky pysyy hyvänä koko tuon 25 minuutin jakson ajan. Tietenkin työssä tulee keskeytyksiä, mutta voit aloittaa tehden ensin yhden 25min työjakson päivässä ja lisäten niitä hiljalleen niissä asioissa, joihin on hyvä keskittyä. Kokeile! Lupaan, että saat enemmän aikaiseksi!

Somepaasto ja ruutuaika

Lapsille asetetaan ruutuaika. Mikset säätäisi sellaista myös itsellesi? Television tai somen ääreen jää helposti lojumaan. Pahimmassa tapauksessa molempien ääreen yhtäaikaisesti. Haluamme palkita aivojemme mielihyväkeskusta jatkuvalla kuvavirralla. Luulemme usein rentoutuvamme, mutta todelisuudessa stressaamme aivojamme tällä toiminnalla.

Mitä jos antaisimmekin aivoillemme todellisen rauhoittumisen ja keskittymishetken jonkin muun asian kimpussa. Sen sijaan, että istut sohvalla televisioon ja someen nauliutuneena, voit lähteä lenkille, lukea kirjaa, neuloa, pelata lautapeliä puolisosi kanssa tai koota palapeliä. Tai ainakin katso televisiota ilman, että puhelin on kädessäsi tai edes kätesi ulottuvilla. Vie se vaikka viereiseen huoneeseen. Yksinkertaisten asioiden tekeminen ja keskittyminen yhteen asiaan kerrallaan on aivoille ja meille rentouttavampi tapa toimia.

Elämme jatkuvassa informaatiotulvassa. Pidä siis somepaastoa ja määritä istellesi aika, jonka saat istua ruutua tuijottaen, oli se sitten puhelin, tietokone tai televisio. Töissä suosittelen pitämään puhelimen ruutu alaspäin työpöydälläsi, jotta mahdolliset somepäivitysten vilkutukset eivät häiritse silmäkulmassa. Estä sähköpostiponnahdukset tietokoneellasi ja lue tulleet viestit valittuna aikana.

Työpäivänä on toki mahdoton sulkea itsensä ulkopuolelle tietotulvalta ja keskeytyksiltä, mutta voit auttaa itseäsi tekemällä niin vapaa-aikanasi. Voin vakuuttaa, että ideat lisääntyvät ja virkeystasosi nousee!

Mudrat, jooga, hengitysharjoitukset, meditointi ja kehon ja mielen yhteistyötehtävät edistävät keskittymiskyvyn parantamista. Tunnetko jo mudrat? Googlaa ja kokeile!
Mudrat, jooga, hengitysharjoitukset, meditointi ja kehon ja mielen yhteistyötehtävät edistävät keskittymiskyvyn parantamista. Tunnetko jo mudrat? Googlaa ja kokeile!

Keskittymisharjoituksia

Meditoiminen, liikkuminen, lukeminen tai keskittyminen siihen palapelin tekemiseen ovat kaikki mahtavia keskittymisharjoituksia. Jos musiikki auttaa sinua keskittymään, kuuntele työtä tehdessä musiikkia. Jos pieni puheensorina häiritsee, etsi itsellesi rauhallinen paikka työntekoon. Itse rakastan pientä puheensorinaa työnteon taustalla ja usein kuuntelen joko musiikkia tai istun kahvilassa tai kirjastossa tekemässä työtä.

Reiki niin itselle kuin muillekin tehtynä auttaa keskittymään tähän hetkeen. Kun laskeudut tähän hetkeen, et hötkyile. Myös keskittämällä ajatuksesi yhteen asiaan, annat stressitasojesi laskea ja ajatuksillesi tilaa tuoda esiin uusia ideoita. Meditoinnista kirjoitin syksyllä juttusarjan, jossa kerroin malleista mielen harjoittamiseen. Käy kurkkaamassa juttu ja löydä oma tapasi tehdä keskittymisharjoituksia!

Motivaatio

Olen myös huomannut, että niissä asioissa, joita sydämeni rakastaa tehdä, keskittymiskykyni on mahtava. Niissä asioissa, joista pidän, keskittymiskykyni on kohtalainen ja muissa asioissa hieman heikohko.

Onkin hyvä siis miettiä, mikä on todellinen motivaatiosi tehdä asiaa, jonka haluat saada hoidetuksi? Onko tehtävä mieluinen vai pakko? Mieti, minkä asian ääreen uppoudut täysin ja mihin asioihin joudut pakottamaan itsesi? Todellisuuden voi hakea näiden asioiden puolivälistä. Jos sinne löytää keskittymiskyvyn, löytää sen myös niiden asioiden hoitamiseen, jotka tuntuvat todella työläiltä.

Oli kyseessä tiskien tiskaaminen tai työtehtävä. Usein keksimme rinnakkaistekemistä, koska itse tekeminen tuntuu tylsältä tai ei aiheuta meille iloa. Jos kuitenkin mietit tarkemmin, löydät varmasti jonkin motivoivan tekijän saadaksesi asian hoidetuksi. Se voi olla hyvän olon tunne tekemisen jälkeen tai itsellesi lupaama palkkio. Kun motivaatio on löytynyt, haluaa myös toteuttaa tehtävän.

Tuoksut auttavat myös keskittymään. Rauhoittava laventeli tekee ihmeitä!
Tuoksut auttavat myös keskittymään. Rauhoittava laventeli tekee ihmeitä!


Muista, ettei mikään muutos tapahdu itsestään. Keskittymiskyvyn elvyttämisessä tulee olla kärsivällinen!

<3 Aija